Keudan tavoite Jymy-hankkeessa oli ammatillisen koulutuksen
reformin muutosten tuominen arjen toiminnaksi tukemalla lähiesimiesten
toimintavalmiuksia. Hankkeen kohderyhmänä Keudassa olivat tiimiesimiehet ja
-vastaavat. Hankkeen käynnistyessä Keudassa oli toimittu tiimilähtöisesti jo
jonkin aikaa, mutta Jymy-hankkeen puitteissa tiimien toiminnasta vastaaville
tiimiesimiehille ja -vastaaville järjestettiin ensi kerran esimiesvalmiuksien kehittämiseen
tähtäävää toimintaa.
Tiimiesimiesten learning cafeiden järjestäminen oli
Jymy-hankkeen tärkein yksittäinen toimenpide. Learning cafeiden tavoitteena oli tukea
tiimiesimiehiä omassa roolissaan ammatillisen koulutuksen reformin myötä
uusittujen prosessien toimeenpanijoina ja oman tiiminsä työkulttuurin muuttajina.
Taustalla oli ajatus siitä, että kun tiimiesimiehet tuntevat oman toimivaltansa,
esimiestyössä tarvittavat tiedot ja taidot ja saavat riittävästi tukea työskentelyynsä,
edistetään ammatillisen koulutuksen reformin muutosten läpivientiä Keudassa. Learning
cafeissa pyrittiin siten vahvistamaan tiimiesimiesten subjektiutta toimia
esimiehenä tilanteessa, jossa muutoksia viedään käytäntöön.
Learning cafeita järjestettiin kuukausittain. Tilaisuuksia
kutsuttiin learning cafeiksi, vaikka työtapa valittiin tapauskohtaisesti
sisällön mukaan. Ensimmäisessa learning cafessa toimialapäälliköt kävivät
tiimiesimiestensä kanssa näiden tehtävänkuvat ja vastuut läpi. Vuoden aikana
muita läpikäytyjä aiheita olivat muun muassa tiimiesimiehen rooli tiimien
välisessä yhteistyössä, tiimiesimies ja työelämäyhteistyö, tiimiesimiehen rooli
varhaisen tuen mallissa ja tiimin kehityskeskustelun johtajana, tiimiesimiehen
tuentarpeet sekä tiimiesimiehen rooli vuosityöajanseurannassa.
Learning cafeiden sisällöt suunniteltiin keväällä 2018
toteutetun tiimiesimiesten osaamistarvekyselyn tulosten perusteella kuitenkin
siten, että sisältöjä tarkennettiin ja muutettiin tilanteen edellyttämällä
tavalla pitkin matkaa. Haastavaa oli sovittaa learning cafet kaiken muun esimieskoulutuksen
ja opetus- ja koulutuspalveluiden kehittämisen lomaan tavalla, jossa ei tulisi
sisällöllistä tai aikataulutuksellista päällekkäisyyttä muun toiminnan kanssa.
Eräs Jymy-hankkeen lopputulos onkin henkilöstöpalveluiden ja opetus- ja
koulutuspalveluiden toimintojen entistä parempi yhteensovittaminen ja koordinointi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti